علیرضا ورناصری قندعلی در مورد ترک تحصیل ۱/۳ دانش آموزان عشایر خوزستان، گفت: آموزش نیروی انسانی یکی از پایههای مهم توسعه پایدار کشور محسوب میشود، برای رسیدن به این توسعه باید توزیع عادلانه فرصتها را مورد بررسی قرار دهیم، متاسفانه فرصتهای آموزشی در کشور به سمت بی عدالتی پیش رفته است، بی مهری به گروه عشایر در آموزش به عنوان کوچکترین خواسته آن ها عدالت آموزشی را زیر سوال میبرد.
نماینده مردم مسجدسلیمان، هفتکل، لالی و اندیکا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش بی بدیل عشایر در توسعه و آبادانی کشور؛ افزود: عشایر به عنوان گروههای اقتصادی و مولد نباید دغدغهای جز تولید داشته باشند، متاسفانه توزیع نامتوازن امکانات آموزشی در جاماندگان دانش آموزان عشایری از تحصیل نقش پررنگی دارد، این مسئله زیبنده نظام عدالت پرور جمهوری اسلامی ایران نیست باید مدیران و مسئولان نسبت به این مسئله ورود جدی داشته باشند.
عشایر ساکن در خوزستان را دریابید
ورناصری با اشاره به صحبتهای فرامرزی رئیس اداره آموزش و پرورش عشایر استان خوزستان مبنی بر جا ماندن بسیاری از دانش آموزان عشایر از تحصیل، گفت: بیش از نیمی از جمعیت عشایر کشور در حوزه انتخابیه اینجانب در استان خوزستان اسکان دارند، بر همین اساس باید ۵۰ درصد از فرمایشات این مقام مسئول را در خصوص جا ماندن از تحصیل و عدم دسترسی به امکانات آموزشی در این ناحیه مشاهده و چاره اندیشی شود.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوزستان به لحاظ گستردگی بین دو استان لرستان و چهارمحال و بختیاری قرار دارد، اظهار داشت: حدود ۱/۴ مناطق روستایی و حدود ۶۰ درصد مناطق عشایر نشین خوزستان در حد فاصل لرستان و چهارمحال و بختیاری قرار دارند؛ پراکندگی مردم، دور از مرکز بودن در کنار نبود زیر ساختها همگی از عواملی هستند که در شدت گیری بازماندن دانش آموزان از تحصیل موثر است.
سبک زندگی عشایر کمبودهای را برای آن ها به همراه دارد
ورناصری با بیان اینکه مناطق روستایی ما در منتهی الیه استان لرستان و چهارمحال و بختیاری قرار دارد اما هنوز از ابتدایی ترین امکانات راه، آب و برق بی بهره هستند، اظهار داشت: کمبود در ابتداییترین امکانات زندگی بی تردید در سایر خواسته این گروه تاثیرگذار خواهد بود، توزیع و توازن امکانات به صورت عادلانه به دلیل نوع زندگی عشایر ممکن نیست، بی تردید عشایر با سبک زندگی کوچ نشینی دارند از کمبودهای رنج میبرند که یکی از آن ها بهره گیری از آموزش است و اگر مشکلات زندگی این گروه را درک کنیم قطعا باید راهکارهایی هم برای آن ها ارائه دهیم.
با استعداد ترین دانش آموزان به لحاظ یادگیری در مناطق محروم هستند
نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه باید مشکلات را به نسبت فراوانی مسائل مورد بررسی قرار دهیم؛ اظهار داشت: در مورد جا ماندن کودکان عشایر از تحصیل باید مشکلات را به ترتیب دلایل خارجی و فراوانی آنها مورد رسیدگی قرار دهیم، در نتیجه به این مسئله پی خواهیم برد که مستعدترین دانش آموزان به لحاظ یادگیری در مناطق محروم هستند که متاسفانه به دلیل کمترین امکانات در وضعیت نامناسبی قرار دارند.
کلاسهایی که زیر درختان زاگرس شکل میگیرد
وی در ادامه به پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی بابت خرید کَپر برای مدارس عشایری حوزه انتخابیه اشاره و تاکید کرد: عشایر از حداقلهای ساده برای شکل گیری کلاسهای درس محروم هستند و حتی از داشتن حداقل امکانات تشکیل کلاس درس همچون " چادر"؛ امروز بسیاری از ایلات کلاسهای آموزشی خود را در زیر درختان زاگرس برگزار میکنند، اما با تمام محدودیتها این گروه برای آموختن، عمران و آبادانی رنج میبرند.
با احداث مدارس شبانه روزی ناعدالتی را از بین ببرید
ورناصری ملاحظات فرهنگی ایلی و عشایری را در برخی از ایلات مانع از ادامه تحصیل دختران عشایر دانست و تصریح کرد: تفکیک جنسیتی در مدارس ایلات گاهی منجر به عدم تخصیص امکانات برابر بین دو کلاس پسرانه و دختران میشود و همیشه ارجحیت آموزش با کلاس پسرانه خواهد بود که پیشنهاد راه اندازی مراکز آموزشی شبانه روزی در نزدیکی اسکان عشایر توصیه میشود .
همه در برابر عشایر مسئول هستند
عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان نبود بستر مناسب برای آموزش دانش آموزان عشایر را تنها مربوط به آموزش و پرورش ندانست و گفت: همیشه تمام کمبودهای حاکم بر آموزش دانش آموزان در نگاه نخست به پای آموزش و پرورش نوشته میشود، اما در مناطق عشایری جهاد کشاورزی، سپاه، بسیج باید کمکهای لازم را داشته و متولی اصلی آموزش کشور همان آموزش و پرورش باید این مسئله را مد نظر قرار دهد، به اعتقاد بنده تشکیلاتی بودن باید در جهت حمایت آموزش و پرورش متمرکز شود و این وزارتخانه را متولی اصلی قلمداد کنیم.
وی در ادامه یادآور شد: دستگاههای مختلف که در مناطق عشایری مشغول به کار هستند میتوانند برای آموزش فرزندان عشایر آستین همت بالا زده و حمایت لازم و کافی از آنها را داشته باشند و با بالا بردن کمیت و کیفیت آموزش این گروه و با شکل گیری ستادی با عضویت تمام نهادها در صدد حل مشکل ترک تحصیل دانش آموزان عشایر باشد.
ورناصری با قدردانی از زحمات آموزشیاران در تعلیم دانش آموزان عشایر گفت: با تمام کمبودهایی که حاکم در حوزه تعلیم دانش آموزان عشایر وجود داشته است برخی از آموزشیاران همراه و هم پای عشایر بوده اما این تلاشها به تنهایی کافی نیست و این روش نمیتواند فراگیری کلی داشته باشد، در واقع پیشرفت ما به صورت نقطهای است، تمام مسئولان و سازمانهای ذیربط باید برای فراگیر شدن شیوه نقطهای آموزش، حل مشکلات و کمبود امکانات به آموزش و پرورش کمک کنند.
عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: بدیهی است که با حمایتها و کمکهای لازم توسط مسئولان و متولیان ذی ربط، آموزش و پرورش میتواند بر اساس رسالت و وظیفهای که دارد موفق عمل کند، به عقیده بنده مسئلهای که در میدان واقعیت شکل میگیرد در خصوص برنامهریزی شهرستانها و استانها انجام شده است، اما برای رفع مشکلات ملی، منطقهای و استانی اهتمام ملی را لازم است.
نظر شما